En 18-dagers ekspedisjon til livs til Antarktis med Hurtigruten

Original English version: https://drewbinsky.com/18-day-expedition-lifetime-antarctica-hurtigruten/

An 18-Day Expedition of a Lifetime to Antarctica with Hurtigruten

I dag brytes opp en av de mest utrolige turer av livet mitt – En 18 dagers seiling ekspedisjon med Hurtigruten som tok meg selv og 400 passasjerer til Montevideo, Uruguay -> Puerto Madryn, Argentina -> Falklandsøyene (3 øyer) -> Antarktis (3 dager) -> Cape Horn, Chile -> Den chilenske fjordene og til slutt til Puentas Arenas, Chile.

Her er et kart over turen:

Før jeg kommer inn i ytterligere detaljer om denne fantastiske turen, har jeg hatt mange forespørsler om bestilling av denne ekspedisjonen, så jeg har snakket med Hurtigruten og de har besluttet å gi dere alle en spesiell avtale hvis interessert!

Hvis du ønsker å bestille et Hurtigruten Expedition til Antarktis, vennligst send [email protected] med emnetittel: DREW i Antarktis, og de vil gi deg en spesiell pris avhengig av hvilken voyage du er interessert i ?

Også, hvis du er mer av en visuell person, og ønsker ikke å bruke 20 minutter på å lese denne artikkelen – så kan du se videoen som oppsummerer min Hurtigruten ekspedisjon i 2 minutter:

Som de fleste av dere sikkert vet, jeg er en by fyr. Jeg tilbringer mesteparten av min tid i store byer, som for eksempel Hanoi eller Praha, som jeg elsker kjas og mas av det hele.

Men etter denne opplevelsen, jeg definitivt snu til mer av en natur fyr. Denne turen har skapt min interesse for dyreliv, natur og spesielt i bevaring. Jeg kan føle at det vil være starten på mange naturfylte ekspedisjoner fremover!

Sannheten er at jeg aldri har sett (eller drømt om) et så stort og variert natur enn jeg har i løpet av de siste 18 dagene i mitt liv, og heller ikke sett dyreliv denne rike og aktive. Det er inexplainable. Jeg så flere forskjellige arter av pingviner, hvaler, delfiner sjøløver, fugler, sauer – you name it, alle som bor i deres naturlige habitat. Det føltes som jeg var å se på Discovery Channel i det virkelige liv!

Hurtigruten er et fantastisk, veldrevet selskap i alle aspekter. Jeg er grundig imponert over deres over-the-top gjestfrihet og vennlig service.

Vårt skip, MS Midnatsol, båret rundt 400 passasjerer som kom fra hele verden. Stort sett tyskere, fransk, engelsk og amerikanerne – men jeg har også fått nye venner fra Sverige, Kina, Chile, Israel, Italia, Finland og Australia. Alle ombord har en ting til felles – trangen til eventyr og utforske avsidesliggende steder som få mennesker har sett. Størrelsen på MS Midnatsol var perfekt slik at alle kan bli kjent med hverandre på slutten av turen – min eneste andre “cruise” opplevelse var 5000+ mennesker om bord. Jeg foretrekker denne Hurtigruten opplevelsen av en longshot!

Vårt skip var så rent, romslige og som luksus som de kommer. 9 dekk, boblebad, badstuer, moderne fasiliteter, barer, restauranter, komfortable fritids rom – og selvfølgelig, maten var fantastisk – i regi av kjøkkensjef, Anders. Det var i utgangspunktet som å spise på en Michelin-stjerne restaurant daglig – sirloins biff, sushi, pasta, grillet laks, hjemmebakt brød, salater, grønnsaker og krydder – jeg er så bortskjemt etter denne turen!

Rommene var ekstra behagelig – spesielt senger og varm dusj. Jeg har aldri hatt noen problemer med noe om bord, og wifi var spesielt sterk (jeg hadde forventet å være pålogget det meste av turen, men hver dag vi hadde sterke nok wifi signaler for meg å laste opp videoer – selv i Antarktis)!

De ansatte (ekspedisjonen lag) ble gjort opp høyt utdannede personer som er lidenskapelig om dyrelivet og naturmiljøet av stedene vi gikk. Vi hadde mer enn to dusin marine biologer, geologer, historikere og ornitologer om bord som ga oss noen innsikt om hver destinasjon. Jeg ble venner med mange av dem, og de er virkelig fantastiske mennesker!

De andre ansatte (mannskap) medlemmer var for det meste filippinere, som var ekstra kjempebra for min Deanna og jeg fordi hun er fra Filippinene, og vi har bodd der de siste 4 månedene. Og dere skal vite på Filippinene er min favoritt land på jorden! Så mellom passasjerer og mannskap, er jeg stolt over å si at jeg har hundrevis av nye venner!

Jeg ønsker også å påpeke at denne ekspedisjonen var svært øko-vennlig og pedagogisk. Gjennom hele reisen, det er forelesningssaler og vitenskap utstillinger, holdt av Ekspedisjonsteamet eksperter, der de lærte oss om dyreliv og natur av stedene vi besøkte. Det var som å gå til morsomme klasser av høyere utdanning – Jeg har nå min grad i ørkenen.

Hurtigruten arrangerer ulike utflukter på utvalgte destinasjoner, noe som jeg har deltatt og nytes. Mine favoritter var truger og beundrer magellanske pingvinkolonier i Patagonia, Argentina.

Igjen, hvis du er interessert i å bestille en ekspedisjon til Antarktis med Hurtigruten, vennligst send [email protected] med emnetittel: DREW i Antarktis, og de vil gi deg en spesiell pris ?  Vær oppmerksom på at prisene på hver tur varierer (avhengig av sted, varighet, tid på året, etc) – slik at du kan sjekke deres hjemmeside for å finne en reise som passer din interesse.

Alright, nå som du har litt bakgrunnsinformasjon om skipet – la oss se dypere på de stedene vi besøkte i kronologisk rekkefølge. Vær oppmerksom på at jeg har gjort videoer i hver destinasjon, som jeg vil dele på slutten av hver beskrivelse. Håper du nyter!

Destinasjoner vi besøkte på MS Midnatsol

Stopp #1. Montevideo, Uruguay

Uruguays hovedstad var starten på vår tur, der vi gikk på en guidet tur rundt Montevideo.

Det var ganske fin start på turen, som alle var bare å få avgjort i og bli kjent med hverandre. Den organisert busstur varte i ca 4 timer, og da vi fikk droppet av på båten. Høydepunktene i Montevideo ble seende Stortinget, hovedtorget og dette synet med utsikt over havet.

Stopp #2. Puerto Madryn, Argentina

Etter 2 dager på sjøen, vi kom til en liten havneby i Argentina Patagonia-regionen heter Puerto Madryn. Det er faktisk ligger på en UNESCO nettsted som heter halvøya Valdes, som får sin berømmelse for sitt varierte dyreliv, havfiske, og naturlig skjønnhet. Vi Kai i 24 timer ved Puerto Madryn. Den første ettermiddagen/kvelden gikk vi bare rundt i byen og fikk noen gode sjømat middag.

Følgende morgen, en 5 AM våkne opp samtalen tok oss til å se den største kolonien av magellanske pingviner i Sør-Amerika (1,5 millioner av dem!) De ble alle som kommer til fastlandet for å pare seg og rase i tid for varmere sommerdager fremover. De fleste av pingvinene ble sett sittende under små busker, beskytter eggene sine – og de var så søte! Penguins har alltid vært min favoritt dyr, så dette var ekstra spesiell for meg å se dem i deres naturlige habitat (første gang for mange på denne turen).

Puerto Madryn har også noen utrolig hvalsafari, der tusenvis av Southern Right Whales (opp til 15 meter lang) er brudd ut i åpent hav. Ikke til å tro.

Stopp #3. Falklandsøyene (New Island)

Etter 2 dager på sjøen, vi kom til Falklandsøyene. Vår første landing var på en liten avsidesliggende øy i vest kalt New Island, som har en befolkning på nøyaktig to beboere, John og Charlene (som jeg intervjuet i videoen nedenfor).

New Island har utmerket dyreliv, særlig store kolonier av Rockhopper Penguins – de små guttene med røde øyne og spikey gule øyenbryn!! De er nysgjerrige små gutter som ikke er sjenert til å gå rett opp til oss (selv om vi ikke fikk lov til å komme nær dem, men hvis de nærmer oss så er det greit). Jeg brukte flere timer bare stirrer forundret på dem.

På vei ut av øya, vi alle hoppet små båter (gummibåter) tilbake til skipet. Turen var bare 10 minutter lang, men det var 5 delfiner hoppende rundt vår båt hele veien tilbake! Det var utrolig!!!

Jeg ville elske å gå tilbake til New Island en dag, og minst, viser John og Charlene videoen jeg gjort om dem!

Stopp #4. Falklandsøyene (Carcass Island)

Vårt neste stopp på Falklandsøyene var Carcass Island. En annen øy med bare noen få innbyggere. Til tross for været blir regn og vind, klarte vi å trek 4km over ulendt terreng på øya!

Underveis kom vi over flere arter av pingviner (magellanske, Gentoo), samt gigantisk svart-browed albatross, leopard sel og flere delfiner nærliggende den steinete kysten.

Når vi er ferdig vår 2 timers tur i tundraen, ble vi møtt av en lokal Falklander inne i huset hans for litt te, kaffe og de beste bakverk jeg noen gang har hatt. Jeg kan ikke fortelle deg hvor fantastisk disse bakverk var – hans kokk var å pumpe ut deigen etter bakverk og vi alle fylte ansiktene våre i lykke. Jeg vil aldri glemme denne opplevelsen.

Stopp #5. Falklandsøyene (Stanley)

Vårt siste stopp på Falklandsøyene var hovedstad og største by som heter Stanley.

Jeg var spent på å gå her fordi jeg er veldig interessert i å se hvordan lokalbefolkningen lever i bosetningene, og jeg fikk en god smak av det ved å fråtse i de lokale pubene, spise på restauranter og møte noen lokalbefolkningen rundt øya. Jeg ble sjokkert over å se hvordan britene de er (mer om det i videoen min nedenfor!)

Etter vandre rundt Stanley, jeg gikk på en annen utflukt med Hurtigruten kalt “natur trek.” Gruppen var omtrent 10 av oss med en lokal guide (Sally, som er en femte generasjon Falklander), som tok oss rundt kysten til Gypsy Cove og delte sin kunnskap underveis. Jeg lærte mye om den kompliserte historien til Falklandsøyene, som jeg ikke vil diskutere i dette blogginnlegget, men hvis du ser på videoen nedenfor kan du lære litt om det!

Stopper #6, #7 og #8 ANTARKTIS (3 dager)

Ah – nå den virkelige turen har begynt! Jeg gruppert disse 3 dagene sammen fordi Antarktis er best å beskrive på ett sted i motsetning til flere mini-forklaringer … Når jeg sier ‘beskrive’ – vær oppmerksom på at dette er mitt  forsøk på  å beskrive hva jeg så … Det er nesten umulig å forklare hva jeg så i noen ord, bilder eller videoer – men anyways, vil jeg gjøre mitt beste.

Vi hadde 2 lange dager på sjøen over grov Drakestredet (som faktisk ikke var så ille som jeg trodde fordi MS Midnatsol er laget for å håndtere grov sjø). Jeg var for det meste om fastsettelse og jeg fikk ikke engang sjøsyk !!

Som vi kommet, temperaturen falt betydelig, og naturen ble fantastisk. Med andre ord, alt fikk iskaldt kaldt og frøs til is. Alle gresset/rock fra Falklandsøyene slått helt hvit.

2. November 2017 jeg offisielt tok min første skritt på kontinentet #7 – og et sted jeg har bare drømt om å besøke. ANTARKTIS!

Så klisjé som det høres ut – ord kan ikke beskrive Antarktis. Jeg er ikke en religiøs person på noen måte, men det eneste ordet jeg kan bruke for å forklare Antarktis er åndelig. Det er en av de stedene som du trenger for å oppleve, føle og være vitne med egne blotte øye. Den antarktiske halvøya og omkringliggende naturen er overveldende.

Gjennom 3 dager, vi gjort 3 separate landinger – to ganger på nærliggende øyer og en gang på selve halvøya selv. Siden bare 150 mennesker har lov til å være på land på et gitt tidspunkt i Antarktis, halvparten av passasjerene gikk cruising i små dyrekretsen båter, mens den andre halvparten gikk på land for å gå fotturer, truger eller penguin ser på.

Jeg så flere typer pingvinarter, som adeile, hakestropp og gentoo, samt mange fugler og enda noen leopard sel!

Her er noen videoer som jeg gjorde i Antarktis:

Antarktis VIDEOER:

Stopp #9. Cape Horn, Chile

Chilensk fjorder (2 dager)

Etter Antarktis, vi ledet 1,5 dager tilbake over Drakestredet (som var veldig rolig denne gangen) før vi nådde det sørligste punktet på det søramerikanske kontinentet – Cape Horn, Chile.

Dette var min aller første gang i Chile (land #118!), Og det er trygt å si at det er ikke slik jeg forventet det! Vel, det er sannsynligvis fordi Chile er den lengste landet (vertikalt) i verden. Det begynner som en ørken i nord, og deretter blir til en magisk eventyrland av fjordene i sør.

Cape Horn er beryktet for å være en “seilere gravplass” i at det er farlig sted for seilere å krysse fordi av året farlig vær. Det er normalt å ha s Trong havstrømmer, kuling og massive bølger … for ikke å nevne, den avsides av disse øyene, langt borte fra enhver sivilisasjon, gjør det svært vanskelig å flykte eller tilkalle hjelp i en nødssituasjon.

De fleste forsøk landinger til Kapp Horn mislykkes på grunn av vind og regn, men på denne dagen, fikk vi ekstremt heldig med solskinn og moderat vind. Jeg ble fortalt at denne dagen er en 100 av noen av våre mannskaper som har vært til Cape Horn titalls ganger. For en dag det var!

VIDEO FRA CAPE HORN:

Etter Cape Horn, kommet vi oppover gjennom den vakre chilenske fjordene. Vi gjorde ikke gjøre en stopp på land, som ikke var virkelig nødvendig fordi vi kunne nyte de vakre fjordene fra utsiden dekk. De bringer tilbake minner fra da jeg så fjordene i Vest-Norge og Sør-Island, New Zealand.

Som ganske mye oppsummerer de siste 18 dagene i mitt liv. Jeg håper du likte å lese og se om min erfaring om bord på dette Hurtigruten MS Midnatsol ekspedisjon!! Hvis du har noen spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt med meg direkte, og hvis du er interessert i å bestille en ekspedisjon med Hurtigruten, vennligst send [email protected] med emnetittel: DREW i Antarktis, og de vil gi deg en spesiell pris ?

Ansvarsfraskrivelse: Denne turen ble sponset av Hurtigruten og jeg fikk kompensasjon fra dem. Som alltid, alle tanker, meninger og følelser i denne artikkelen er 100% ærlig og fra mine egne personlige erfaringer. Jeg har alltid opprettholde full kreativ kontroll over mine sosiale medier innlegg, videoer og artikler.